شماره تماس 02144879407
تهران,پونک.تقاطع امیری طامه و مخبری.پلاک۲۳۲.طبقه چهارم

نگهداری آسانسور یاخچی آباد

نگهداری آسانسور  یاخچی آباد





09125808202

شماره تماس شرکت آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور را از لحاظ توجیه پذیری اقتصادی نیز می توان بررسی نمود. بطور کلی بدیهی است اگر قطعه یا قطعاتی در شرف خرابی یا آستانه فرسودگی قرار بگیرند در صورتیکه به موقع تعویض یا تعمیر نگردند احتمالا باعث اختلال در عملکرد قطعات دیگر نیز خواهند بود، و یا ممکن است خرابی آنها صدمات جبران ناپذیری به کل سیستم وارد نماید. حتی وقوع خطرات جانی در بدترین حالت ممکن است. فرض کنید طنابهای فولادی (wire ropes) آسانسور یا همان سیم بکسل آسانسور در آستانه فرسودگی قرار گرفته است . این فرسودگی و یا خوردگی سیم بکسلها باعث خوردگی فلکه های کششی موتور و هرزگرد می شود بنابراین فلکه های کششی نیز در معرض فرسودگی قرار میگیرند و در حالتی که ترمز ایمنی آسانسور (پاراشوت) فعال و تنظیم نباشد پارگی سیم بکسل باعث سقوط آسانسور شده و منجر به آسیب های جبران ناپذیر جانی و مالی خواهد بود.

سرویس آسانسور  یاخچی آباد
تعمیرکار آسانسور در  یاخچی آباد
خدمات آسانسور در  یاخچی آباد
شرکت آسانسور  یاخچی آباد
سرویسکار آسانسور  یاخچی آباد
بازسازی آسانسور یاخچی آباد 


سرویس و نگهداری آسانسور عبارتست از بازیینی کلی قطعات نصب شده و نظارت مستمر بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور.

 بطور کلی هیچ سیستم یا مکانیزمی وجود ندارد که نیازمند سرویس و نگهداری و بازبینی دوره ای نباشد به ویژه سیستمهایی که ایمنی آنها نقش اساسی در عملکرد کلی سیستم ایفا می نماید و خرابی آنها باعث خطرات احتمالی جانی می گردد. از اینرو اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور کمتر از اهمیت نصب آسانسور نبوده و یک آسانسور صرفنظر از نوع آن و شرکت سازنده آن ، می بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

بنابر مطالب فوق از لحاظ توجیه پذیری اقتصادی و از لحاظ ایمنی و منطقی یک آسانسور صرف نظر از نوع و شرکت سازنده میبایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شرکتهای دارای صلاحیت، تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

واحد سرویس و نگهداری شرکت فنی مهندسی کارما آسانسور متشکل از سرویسکاران آموزش دیده و مجرب است،که با تمام تجهیزات در تهران و شهرستانهای حومه، آماده ارائه خدمات و سرویس در اسرع وقت بوده و رفع هر گونه خرابی و اجرای نگهداری پیشگیرانه در جهت افزایش عمر و کارایی دستگاه را بر عهده دارد. این مجموعه با دارا بودن انبار قطعات قابلیت ارائه خدمات سرویس ، نگهداری و جنرال سرویس حتی در ایام تعطیل را نیز دارد. سرویس و بازرسی در مجموعه فنی مهندسی کارما آسانسور بر اساس چک لیست شرکت صورت می گیرد و از جمله خدمات قابل ارائه در این مجموعه به اختصار می توان گفت:

سرویس و نگهداری آسانسورهای خاص، گیرلس، هیدرولیک و پکیج های خارجی

ارائه چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور به مدیر ساختمان

اجرای جنرال سرویس (General Service) در ابتدای قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

گارانتی قطعات نصب شده تحت پوشش قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

اجرای تعمیرات دوره ای توسط پرسنل متخصص و با تجربه شرکت

ارائه خدمات پشتیبانی و آموزش از طریق وب سایت (سیستم مشتریان)

ارائه خدمات به ساختمانهای خاص و پر ترافیک توسط سرویسکار مقیم

ارائه خدمات سرویس و نگهداری آسانسور به طور منظم و On time

رفع خرابی در اسرع وقت

ارائه خدمات سرویس ، نگهداری و جنرال سرویس حتی در ایام تعطیل


شرکت خدمات آسانسور کاوش آذین راما جهت نگهداری آسانسور،پشتیبانی،تعمیرات و سرویس آسانسور در سراسر شهر تهران در خدمت شماست .
کافیست با شماره های ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت تکنسین به محل شما اعزام شود .

دفتر مرکزی:غرب تهران –جنت آباد مرکزی،تقاطع طامه و مخبری ،ساختمان آمود،پلاک 232،ط4 واحد 4

شماره تلفن تماس شرکت تعمیرکاران آسانسور کارما(کاوش آذین راما) -خانم غفوری

۰۹۱۲۵۸۰۸۲۰۲

۰۹۰۵۱۷۷۰۰۲۴




جنرال سرویس آسانسور خیابان بلوار منطقه محدوده میدان فلکه





برای نصب و راه اندازی آسانسور و تعمیرکاران معمولاً موارد زیر را انجام می دهند:

    طرح ها را برای تعیین چیدمان اجزای سیستم و انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای نصب یا تعمیر ، مطالعه و تفسیر کنید

ماشین های آسانسور را مونتاژ کنید ، سکوی ، دیوارها و درهای هر خودرو را نصب کنید

سیم های برقی را برای کنترل پنل ها و موتورهای برقی متصل کنید

تجهیزات تازه نصب شده را آزمایش کنید تا از مشخصات فنی آن اطمینان حاصل کنید

عیب یابی نقص در ترمزها ، موتورها ، سوئیچ ها و سیستم های کنترل

واحدهای آسانسور یا پله برقی را به منظور دستیابی به حذف و جایگزینی قطعات معیوب ، استفاده از بالابر ، نردبان و ابزار دستی و قدرت از بین ببرید.

;به منظور بازگشت آسانسور به وضعیت کاملاً عملیاتی ، اجزای معیوب را تعمیر و / یا جایگزین کنید

برای جلوگیری از رعایت مقررات ایمنی و کدهای ساختمان ، به صورت پیش بینی شده از تعمیر و نگهداری و جلوگیری از آسانسورها و پله برقی ها استفاده کنید

سوابق خدماتی مربوط به کلیه کارهای تعمیر و نگهداری را حفظ کنید

نصب و تعمیر آسانسورها که به آنها سازنده آسانسور یا مکانیک آسانسور نیز می گویند ، مونتاژ ، نصب ، نگهداری و جایگزینی آسانسور ، پله برقی ، صندلی ، آسانسور در حال حرکت ، و تجهیزات مشابه در ساختمان ها.

نصب و راه اندازی آسانسور و تعمیرکاران معمولاً در کارهای نصب ، نگهداری یا تعمیر کار تخصص دارند. کارگران تعمیر و نگهداری و تعمیرات معمولاً نیاز به دانش بیشتری در مورد لوازم الکترونیکی ، هیدرولیک و برق نسبت به نصب کننده دارند زیرا بخش بزرگی از کار تعمیر و نگهداری و رفع عیب است. بیشتر آسانسورها دارای سیستمهای کنترل کامپیوتری هستند و در نتیجه سیستمهای پیچیده تر و عیب یابی نسبت به گذشته انجام می شوند.

بعد از نصب آسانسور ، کارگران باید به طور مرتب آن را حفظ و سرویس دهند تا صحیح کار آسانسور انجام شود. آنها به طور کلی تعمیرات پیشگیرانه مانند روغن کاری و روغنکاری قطعات متحرک ، تعویض قطعات فرسوده و تنظیم تجهیزات برای عملکرد بهینه را انجام می دهند. آنها همچنین عیب یابی می کنند و ممکن است برای انجام تعمیرات اضطراری فراخوانده شوند. کارگرانی که در نگهداری آسانسور تخصص دارند ، معمولاً در بسیاری از مواقع ، در بسیاری از مواقع در همان آسانسور خدمات ارائه می دهند.

خدمه خدماتی معمولاً تعمیرات اساسی را انجام می دهند – به عنوان مثال ، تعویض کابل ها ، درهای آسانسور یا یاتاقان های دستگاه. این وظایف ممکن است نیاز به استفاده از مشعلهای برش یا تجهیزات تقلبی داشته باشد – وسایلی که معمولاً تعمیرکار آسانسور آنها را حمل نمی کند. خدمه خدماتی همچنین عمده کارهای نوسازی و تغییر را انجام می دهند ، مانند جایگزینی موتورهای برقی ، پمپ های هیدرولیک و کنترل پنل.

شرکت های فروشنده و نصاب آسانسور و واحد های سرویس ، نگهداری و تعمیرات مسئولیت خطیری در این رابطه بر دوش دارند.لذا با پیشرفت صنعت آسانسور، آسانسورهای مدرن با تکنولوژی های پیچیده ابداع می شوندکه بایستی طریقه ی نصب ، سرویس ونگهداری (شیوه های نصب ریلهای راهنما ، سیستم های ایمنی و کنترلی، مونتاژ کابین، سیم کشی تست، راه اندازی و چگونگی سرویس و خدمات بعد از تحویل آسانسورها) به آنها آموزش داده شود تا تکنسین های نصاب آسانسور، تعمیرکار و سرویس کارآسانسور با پیشرفت این صنعت و محصولات جدید هماهنگ شده و به دانش تخصصی و فنی ها اضافه شود. با پیشرفت های تکنولوژی آسانسور نیاز به نیروی ماهر بیشتر خواهد شد.,سرویس و نگهداری آسانسور,

در این دوره ها ضمن آشنایی با خطرات قبل از ورود به محیط کار، به طریقه ی استفاده از تجهیزات کامل ایمنی، کفش کار، لباس کار مناسب با نوع عملیات، عینک کار، توپی های گوش بند در محیط کار پرداخته می شود. دلایل آموزش نکات ایمنی در دوره های آموزش نصب آسانسور به شرح ذیل میباشد:

تجهیزات سنگین آسانسور

فضای تنگ

ارتفاع زیاد (خطر سقوط)

برق گرفتگی

شوک الکتریکی

آسیب در اثر برخورد تجهیزات سنگین به اندام ها

تکمیل کننده زنجیره ارتباطی بین صنعت آسانسور و صنعت ساختمان، تکنسین آسانسور، نصاب آسانسور و تعمیر کار و سرویس کار آسانسور می باشند.ساختمان های قدیمی نیز در بخش باز سازی ، مرمت و نوسازی، به آسانسور وابسته هستند.برای خرابی و نقص کمتر و همچنین مطمئن تر بودن آسانسور بایستی نصاب آسانسور و تعمیر کار آسانسور با تجربه تر بوده و از دانش و معلومات بیشتری برخوردار باشد.

به دلیل پر هزینه بودن دوره های آموزشی افراد از گذراندن این دوره ها صرف نظر می کنند که خود موجب نزول کیفیت آسانسورها می شود و فقط درصد کمی از افراد توانایی پا به پا بودن و همراهی کردن با این تنوع و نوآوری و مدرنیزاسیون را دارند به همین علت از افراد علاقمند به یاد گیری در دوره های آموزش در اولویت نخست قرار دارند. به دلیل بها ندادن به آموزش، فاصله ی توان تخصصی صنعت آسانسور و تخصص بخش  فنی با تکنولوژی های جدید دنیای آسانسور، روز به روز بیشتر شده و زنگ خطری جدی برای صنعت آسانسور می باشد.

شاید در کابین تاریک و بی‌حرکت آسانسور کمتر اذیت شویم! زمانی‌که سیستم محرک یک آسانسور به هر دلیلی متوقف می‌شود، سیستم ترمز آن فعال می‌شود و کابین در هر موقعیتی که هست، ثابت می‌ماند.

اگر آسانسور شما مجهز به برق اضطراری باشد، شما را در نخستین طبقه متوقف و در‌ها را باز می‌کند و بعد خاموش می‌شود. پس سعی کنید آسانسوری انتخاب کنید که مجهز به برق اضطراری باشد.

آسانسور‌ها به ۳ دلیل از حرکت می‌ایستند. یکی قطع شدن برق، دیگری نقص مکانیکی یا الکتریکی و سومی استفاده ناصحیح از آسانسور مثل تحمیل کردن وزن بیش از حد مجاز به آن.

در ادبیات آسانسور، وزن هر انسان ۷۵ کیلوگرم محاسبه شده است. پس اگر آسانسوری تا ۱۰ نفر ظرفیت دارد، نباید آن را با وزنی بیشتر از ۷۵۰کیلوگرم مواجه کرد که اگر هم در‌هایش بسته شد و راه افتاد، در میانه‌های راه متوقف شود و کار بالا بگیرد.

آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمانهای مختلف می باشد و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا رفت. در تعریفی مشابه ، آسانسور به مجموعه تجهیزات حمل و نقل گفته می شود که انتقال عمودی مردم و یا وسایل بین طبقات ساختمان را فراهم می نماید. یک آسانسور توسط موتور آسانسور نیروی لازم برای حرکت عمودی کابین را فراهم می کند. همچنین فرمانهای لازم برای توقف های خودکار و کنترل آسانسور توسط تابلو فرمان آسانسور انجام می شود.

محل قرار گیری تابلوفرمان معمولا در موتورخانه است . در زیر به تعدادی از وظایف اصلی این تابلو اشاره می شود :

۱- پذیرش درخواستها از کابین و طبقات

۲- تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه

۳- پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع سرویس دهی

۴- حفاظت الکتریکی از تجهیزات

۵- کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی

۶- کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : درب کابین ، ترمز و …

۷- نظارت بر حرکت بدون خطر کابین

امروزه جايگاه آسانسور ها در جهان و در صحنه زندگي روزمره افراد ديگر يك كالا و وسيله نقليه عمودي محسوب نميشود. افزايش جمعيت جهان توسعه شگفت آور شهرها تولد و تكامل آسانسورهاي مدرن و پيچيده ساخت آسمانخراش ها و بلند مرتبه هاي عظيم و برج هاي نمادين سر به فلك كشيده كشورها رشد رفاه فردي و اجتماعي و…همه و همه دست به دست يكديگر داده و اين وسيله پيچيده تكنولوژي را به تلفيقي از مجموعه فن آوري هاي نوين امروزي تبديل نموده است. رعايت استاندارد هاي ساخت نصب بهره برداري و نگهداري و مهمتر از آنها افزايش دانش عمومي و تخصصي در خصوص استانداردهاي اين وسيله ضروري رفاهي ضمن تاثيرگذاري بر جلوگيري از بروز حوادث ووقايع گوناگون مي تواند موجب ارتقاء كيفي و ايمني آن در كليه زمينه ها گرديده و نيز بر افزايش آرامش و آسايش خاطر كاربران تاثير گذار باشد. در اين خصوص نكات پيش رو به تعدادي از مهمترين اين مسايل اشاره خواهد داشت.

۱-در ساختمان هاي بيش از ۳ طبقه يا حد اكثر طول مسير حركت ۹ متر تعبيه آسانسور الزامي است.

۲-در ساختمانهاي ۸ طبقه يا با طول مسير حركت ۲۸ متر و بيشتر بايد حداقل ۲ آسانسور تعبيه گردد.(حتي اگر از نظر تئوري يكي كافي باشد)

۳- در كليه ساختمانها ي با طول مسير حركت بيش از ۲۸ متر حداقل يك آسانسور مناسب حمل بيمار (برانكاربر) ضروريست.

۴- در بيمارستانهاي بيش از يك طبقه وجود حداقل يك آسانسور تخت بر اجباري است.(در صورت وجود سطح شيبدار اين الزام منتفي است.)

۵- محل استقرار آسانسور بايد طوري باشد كه حداكثر پياده روي از در ورودي ساختمان يا آپارتمان براي سوار شدن در هر طبقه ۴۵ متر باشد.

۶-در صورتي كه آسانسورها سه دستگاه يا كمتر باشد میتوان آنهارا مجاور يكديگر نصب نمود.

۷-در صورتيكه آسانسورها بيش از سه دستگاه باشد بهتر است الف-در دو نقطه متفاوت نصب شوند.ب- در دو گروه روبروي هم قرار بگيرند.

۸- عبور هيچ وسيله اي غير از تجهيزات خود آسانسور ها از داخل چاه آسانسور مجاز نمي باشد.

۹-در ساختمانهاي داراي برق اضطراري بايد حداقل يك آسانسور بتواند به انتخاب از برق اضطراري تغذيه شود اين سيستم بايد به طور خودكار فعال شود.

۱۰-نصب دستگيره در داخل كابين در ارتفاع ۹۰ سانتيمتر و روي يكي از ديوارها و به فاصله ۲ سانتيمتر از بدنه كابين توصيه مي شود.

۱۱-نصب دستگيره اي بر روي يكي از ديواره هاي كابين ترجيحا در عقب با سطحي صاف و با فاصله اي حداقل ۲۰ ميليمتر از ديواره و ارتفاع ۹۰ سانتيمتر از كف كابين الزامي است.

۱۲- ارتفاع دكمه زنگ اخبار و دكمه توقف اضطراري كه پايين ترين دكمه ها هستند ۸۹ سانتيمتر و بالا ترين دكمه ها نبايد بيش از ۱۳۷ سانتيمتر از كف ارتفاع داشته باشند. حداقل فاصله اين كليدها از ورودي كابين ۴۰ سانتيمتر است.

۱۳-زنگ اخبار آسانسور بايد مجهز به باطري قابل شارژ باشد و حتي المقدور امكان نصب زنگ كمكي در اتاق نگهباني نيز فراهم گردد.

۱۴-در حالت كاركرد عادي باز كردن دز طبقه و يا هر يك از لته ها (در مورد درهاي چند لته اي)نبايد امكان پذير باشد مگر آنكه كابين در حالت توقف بوده و يا در حال رسيدن به نقطه توقف در منطقه بازشوي درب باشد.

۱۵- تغيرات اساسي در آسانسور ها در صورتيكه منجر به :

        الف-تغيير محل

        ب- تغيير سرعت

        ج-تغيير ظرفيت آسانسورها گردد بايد با رعايت مقررات مبحث ۱۵ وزارت مسكن و شهر سازي معاونت نظام مهندسي و اجراي ساختمان انجام گيرد.

۱۶- در صورتيكه فقط يك آسانسور براي ساختماني پيش بيني شود اين آسانسور بايد با ظرفيت حداقل ۶۳۰ كيلوگرم (هشت نفره) و سرعت مجاز حداقل ۶۳/۰ متر بر ثانيه انتخاب گردد.

۱۷-در ساختمانهايي با ارتفاع ۲۸ متر و بيشتر استفاده از سيستم كنترل آتش نشان در آسانسورها الزامي است.

۱۸- ابعاد چاه آسانسورهاي كششي بايد متناسب با:

        الف- ظرفيت آسانسور

        ب- نوع دربها

        ج- سرعت آسانسور پيش بيني گردد.

۱۹-براي سيستم برق آسانسورها مطابق استاندارد (مبحث طرح و اجراي تاسيسات برقي ساختمانها نشريه ۱-۱۱۰ )بايد اتصال زمين مناسب در نظر گرفته شود(چاه ارت يا ميله ارت)

۲۰-تعريف بالا سري(Overhead):فاصله قائم كف بالاترين توقف تا زير سقف چاه آسانسور را بالا سري گويند.

۲۱- تعريف عمق چاه(pit):فاصله قائم بين كف پايين ترين توقف تا كف چاه آسانسور راپيت يا چاهك گويند.

۲۲- طول مسير حركت(travellength):ارتفاع بين كف طبقه اصلي ورودي تا كف بالاترين طبقه توقف آسانسور گويند.

۲۳-در استفاده از آسانسورهاي گروهي عمق چاهك مشترك (pintمشترك)و حداقل بالاسري مشترك(overheadمشترك)آسانسورها برابر است با عمق چاهك و بالا سري سريعترين آسانسور در گروه.

۲۴-هر چاه بايد داراي ديواره هاي بدون وزنه و كف و سقف باشد. تنها چاه هاي باز مجاز عبارتند از:

        الف-محل نصب دربهاي طبقات

        ب- محل درهاي بازرسي و اضطراري چاه و دريچه هاي بازديد

        پ- دريچه ها

ي خروج گاز و دود در هنگام آتش سوزي

        ت- دريچه هاي تهويه ث- سوراخ هاي باز دائمي بين چاه آسانسور و موتور خانه يا اطاق هاي فلكه

حالت خاص:

چنانچه در مواقع آتش سوزي در ساختمان چاه آسانسور نقشي در كمك به گسترش آتش و دود به ساير طبقات نداشته باشد موارد زير مجاز ميباشد.

        الف- حد اقل ارتفاع ديوارهاي قابل دسترسي افراد به جز سطوح ورودي چاه در ارتفاع بالاتراز ۵/۲ متر باشد.

        ب- براي ديوارهاي سطوح ورودي چاه در ارتفاع بالاتراز ۵/۲ متري تر از طبقه مي توان به جاي ديوار كامل از ديوارهاي مشبك كه ابعاد سوراخ هاي آن نبايد

            (به طور افقي يا عمودي)از ۷۵ ميليمتر بيشتر باشد استفاده نمود.

۲۵-دماي نرمال محيط داخلي موتور خانه آسانسور بايد بين ۵ و ۴۰ درجه سانتيگراد ثابت نگه داشته شود.

۲۶-ترجيحا در زير چاه هاي آسانسور نبايد فضايي قابل دسترسي افراد وجود داشته باشد چنانچه اين فضا زير چاهك در دسترس اشخاص قرار داشته باشد كف چاهك بايد تحمل حداقل N/m5000 را داشته و هم چنين يكي از دو شرط زير را داشته باشد:

        الف- يا ستوني صلب و محكم از زير ضربه گير وزنه تعادل به زمين محكم وصل شود و يا

        ب- وزنه تعادل به پاراشوت (ترمز ايمني)مجهز باشد.

۲۷- در مورد سيم بكسل حداقل نسبت بين قطر فلكه ها (هرز گرد يا فلكه هاي اصلي به قطر سيم بكسل بايد ۲۵ باشد.

۲۸-در صورتيكه سرعت اسمي آسانسور بيش از ۵/۲ متر بر ثانيه باشد بايد طناب هاي جبران كننده به همراه فلكه هاي كششي بكار رود و نيز شرايط زير بر قرار باشد:

        الف-كشش طناب ها بايد توسط نيروي جاذبه انجام گيرد.

        ب- كشش بايد با يك وسيله ايمني برقي كنترل شود.

        پ- نسبت بين قطر واقعي قرقره ها و قطر نامي طناب هاي جبران كننده بايد حداقل ۳۰ باشد.

۲۹- هنگاميكه سرعت اسمي آسانسور از ۵/۳ متر بر ثانيه تجاوز كند علاوه بر شرايط قبلي وجود يك وسيله ضد پيچش طناب ها ضروري است (antirebound device)عملكرد اين وسيله ضد پيچش به اين ترتيب خواهد بود كه با بكار انداختن وسيله ايمني برقي مشروح در بند ۲۸ موتور اصلي آسانسور را متوقف نمايد.

۳۰-قطر اسمي طناب هاي فولادي بايد حداقل ۸ ميليمتر باشد.

۳۱-مقاومت كششي تارهاي تشكيل دهنده رشته ها بايد داراي مقادير زير باشد:

        الف-براي طناب هاي فولادي داراي رشته هايي با مقاومت يكسان ۱۵۷۰ نيوتن بر ميليمتر مربع يا ۱۷۷۰ نيوتن بر ميليمتر مربع

        ب-براي طناب هاي فولادي كه رشته هاي آنها داراي دو نوع كشش هستند N/mm1370 براي تارهاي بيروني و N/mm1770 براي تارهاي دروني

۳۲-سرهاي انتهايي طناب هاي فولادي بايد بايد به كابين وزنه تعادل و يا نقاط آويز با كمك يكي از روش هاي زير و يا با هر سيستم مشابه به ديگري كه داراي ايمني معادل اين روشها باشد متصل مي شود.

        1- قلابي پر شده از فلز يا رزين

        2- قلاب گوه اي خود سفت شو (بادامكي)

        3- بست

        4- قلاب با دست تابيده شده

        5- قلاب با بست فلزي استوانه اي و يا هر سيستم مشابه.

۳۳- حداقل بارگسيختگي سيم بكسل فولادي:عبارتست از حاصل ضرب مربع قطر اسمي سيم بكسل فولادي (بر حسب متر مربع) و مقاومت كششي اسمي سيم ها برحسب N/mm

۳۴- جهت جلوگيري از صدمات وارده به بدن خارج شدن سيم بكسل ها از داخل شيارها و وارد شدن اشياء خارجي بين شيارها و سيم بكسل ها فلكه هاي هرز گرد و رانشي داخل چاه بايد مجهز به حفاظ ايمني باشد.

۳۵-باز و بسته بودن اين حفاظ فقط در شرايط زير مجاز است:الف-تعويض طناب هاي فولادي ب)تعويض فلكه ها ج)تراش مجدد

۳۶-سرعت عملكرد گاورنر وزنه تعادل بايد از سرعت عملكرد گاورنر كابين بيشتر باشد اختلاف سرعت عملكرد نبايد از ۱۰% بيشتر شود.

۳۷-جهت چرخشي ، با توجه به چگونگي عملكرد ترمز ايمني بايد روي فلكه گاورنر علامت گذاري شود.

۳۸- گاورنر بايد توسط طناب فولادي كه قابليت انعطاف زيادي دارد حركت داده شود.

۳۹- مقدار باري كه باعث پارگي طناب فولادي خواهد شد بايد با ضرايب ايمني حداقل ۸ برابر نيروي كششي ايجاد شده هنگام عملكرد گاورنر مصاحبه گردد.

۴۰- حداقل قطر طناب فولادي گاورنر بايد ۶ ميليمتر باشد.

۴۱-نيروي كششي طناب فولادي گاورنر هنگام عملكرد بايد دست كم از يكي از دو قطر زير كه بزرگ تر است كمتر نباشد:

        الف)۳۰۰ نيوتن يا

        ب)دو برابر مقدار نيرويي كه براي درگيري ترمز ايمني نياز است.

۴۲-نسبت بين قطر واقعي فلكه گاورنر به قطر اسمي طناب طناب فولادي آن بايد حداقل ۳۰ باشد.

۴۳-پارگي يا شل شدن طناب فولادي گاورنر بايد توسط و سيله برقي ايمني موجب توقف موتور محرك آسانسور شود.

۴۴- درهاي بازرسي:بايد داراي حداقل ارتفاع ۷۴ متر و حداقل پهناي ۶/۰ متر باشد.

درهاي اضطراري: بايد داراي حداقل ارتفاع۸/۰ متر و حداقل پهناي ۳۵/۰ متر باشد.دريچه هاي بازديد: : بايد داراي حداكثر ارتفاع۵/۰ متر و حداكثر پهناي ۵/۰ متر باشد.

۴۵-جهت بازشوي درهاي بازرسي درها اضطراري و دريچه هاي بازديد نبايد به سمت داخل چاه باشد.

۴۶- درها و دريچه ها بايد به قفل كليددار مخصوص مجهز باشند كه بتوانند بدون كليد مجددا بسته و قفل شوند درهاي بازرسي و اضطراري حتي اگر قفل باشند بايد از داخل چاه بدون كليد باز شوند.

۴۷- شدت روشنايي مناسب دائمي كف موتور خانه حداقل ۲۰۰ لوكس وروشنايي مناسب چاه آسانسور توسط يك لامپ در ۵/۰ متري بالا ترين و پايين ترين نقاط چاه و در ميان چاه نيز در هر ۷ متري يك لامپ نصب شود.

۴۸-شدت روشنايي (لوكس) محل كليد هاي فرمان و كف داخل كابين ۵۰ لوكس است. شدت روشنايي در نزديكي در طبقه ورود به آسانسور و در كف آن بايد حداقل ۵۰ لوكس باشد.

۴۹-ميانگين سرعت بسته شدن لته هاي در بايد كمتر ازm/sec3/0 (در ساختمان هاي مسكوني)و در ساير محل ها m/sec5/باشد.

۵۰-فاصله بين كابين و متعلقات آن با وزنه تعادل و متعلقات آن در داخل چاه آسانسور حداقل ۵ سانتيمتر است.

۵۱-فاصله افقي كابين و قاب وزنه و متعلقات آن با ديوار چاه  و موانع احتمالي داخل آن بايد حداقل ۵ سانتيمتر باشد.

۵۲- سقف كابين آسانسور بايد تحمل وزن حداقل دو نفر (با متوسط وزن ۷۵ كيلوگرم)را داشته باشد.

۵۳-در جلو آستانه كابين بايد صفحه اي قائم جهت جلو گيري از ورود پا به زير كابين با ارتفاع حد اقل ۷۵ سانتيمتر و لبه شيبدار ۱۰ سانتيمترنصب شود.

۵۴-كليه سيم كشي هاي داخل چاه آسانسور و موتور خانه بايد داخل لوله يا كانال هاي مخصوص انجام گيرد.

۵۵-كليد هاي توقف اضطراري (كليد قارچي)بايد در چاهك روي سقف كابين و داخل كابين ها بدون در تعبيه گردد.

۵۶- هنگام عملكرد ترمز ايمني مجموعه وزن كابين خالي بعلاوه ۲۵/۱ برابر ظرفيت نامي آن با سرعتي معادل ۱۵/۱ برابر سرعت نامي بايد تجربي متوقف نمود.

۵۷- سطح داخلي چاه در سمت درهاي كابين اگر برجستگي داشته باشد (ساختمان يا سازه اي )بايد با زاويه ۶۰ درجه نسبت به افق پوشانيده شود.

۵۸- در صورت قطع مدار تغذيه آسانسورها از تابلوي برق نبايد روشنايي چاه و موتورخانه و پريزهاي برق قطع شود.

۵۹- حداقل فضاي چاهك (pin)بعد از برخورد كابين يا وزنه تعادل با ضربه گيرهاي ته چاه بايد حداقل ۵۰ سانتيمتر ارتفاع و به ابعاد ۱۰۰×۵۰×۵۰ سانتيمتر باشد.

۶۰-حداقل فضاي باز در جلوي تابلوي كنترل آسانسور ۷۰ سانتيمتر است.

۶۱- حداقل فضاي باز در اطراف تجهيزات در حال چرخش ۶۰ سانتيمتر است.

۶۲- حداقل فضاي باز در اطراف تجهيزات ثابت ۵۰ سانتيمتر است.

۶۳- حداقل ارتفاع موتورخانه از محل استقرار ماشين آلات ۱۸۰ سانتيمتر است.

۶۴- حداقل ارتفاع از روي قطعات در حال چرخش تا زير سقف موتور خانه ۳۰ سانتيمتر است.

۶۵- در صورت وجود اختلاف ارتفاع بين سطوح داخل موتورخانه بيش از ۵۰ سانتيمتر سطح بالاتر بايد با نرده مخصوص محصور شود و نردبان يا پلكان بايد نصب گردد.

۶۶-بازشوي در موتورخانه آسانسور بايد به سمت بيرون و با ابعاد حداقل ۹۰×۱۹۰ سانتيمتر باشد.

۶۷-براي جلوگيري از سقوط اجسام به داخل چاه آسانسور مانعي به ارتفاع ۵ سانتيمتر بايد در اطراف مجاري يا بازشوي هاي كف موتورخانه ايجاد شود.

۶۸-نصب قلاب سقف موتورخانه (يا موتوريل) الزامي است.

۶۹- نصب بازشوي ۶۰×۶۰ سانتيمتر (دريچه اضطراري) در زير سطح سقف زير چاه و يا يكي از ديواره هاي چاه از فضاي موتورخانه با بازشويي به سمت بيرون چاه و قفل دار الزامي است.اين بازشوها نبايد در سمت وزنه تعادل باشد.

۷۰-زاويه انحراف مجاز آسانسورها از محور قائم حداكثر ۱۵ درجه است.

۷۱- كابين تا هنگامي كه زبانه قفل كننده حداقل به اندازه ۷ ميليمتر با لنگه در درگير نشده نبايد قادر به حركت باشد.

۷۲- ارتباط بين يكي از اجزاي اتصال (كنتاكت‌)كه مدار را قطع ميكند و وسيله اي كه به طور مكانيكي قفل ميشود بايد مستقيم ساده و حفاظت شده اما قابل تنظيم باشد.

۷۳-در مورد دربهاي لولايي قفل بايد نزديكترين فاصله ممكن به لبه هاب عمودي بسته شو در عمل نمايد به طوريكه حتي اگر درها افت يا نشت پيدا كنند صحيح عمل كند.

۷۴-ارتفاع مفيد داخل كابين بايد حداقل ۱۹۵ سانتيمتر باشد. ارتفاع مفيد ورودي هاي كابين براي استفاده كننده ها بايد حداقل ۱۹۵ سانتيمتر باشد.

۷۵-رواداري (تلورانس)توقف كابين از سطح تراز ورودي نبايد ۲۰- ، ۲۰+ ميليمتر بيشتر شود.

۷۶- در صورتيكه ترمز ايمني آسانسور از نوع تدريجي باشد هنگامي كه كابين با بار اسمي سقوط نمايد ميزان متوسط شتاب كند شونده بايد بين ۲gnو ۷gnباشد.

۷۷-ترمز ايمني (پاراشوت)ترجيحا بايد در پايين ترين قسمت كابين نصب شود.

۷۸- هنگامي كه ترمز ايمني عمل مي نمايد و بار (در صورت وجود) به طور يكنواخت توزيع شده باشد كف پايين آسانسور نبايد بيش از ۵% از حالت عادي شيب پيدا كند.

۷۹- وسيله ايمني برقي باد روي كابين نصب شود تا هنگامي كه ترمز ايمني كابين در گير شود موتور اصلي را به محض درگيري و يا قبل از عملكرد ترمز ايمني متوقف  نمايد.

Leave A Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Message Us on WhatsApp
تماس با ما